TV Comedy Series And Cinema of Comedy - اولویتی به نام سریال طنز
سینمای كمدی و طنزهای تلویزیونی و مطبوعاتی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:دوستان ما

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

این صفحه را به اشتراک بگذارید

چت روم

دوشنبه 30 خرداد 1390-03:00 ب.ظ



اولویتی به نام سریال طنز

محمود گبرلو معتقد است: در حال حاضر تلویزیون نسبت به پتانسیل، تعداد شبكه‌ها و مخاطبان گسترده‌اش در سطح كشور، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی كمدی كمی تولید می‌كند.

یك منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان كرد: اگر بخواهیم برنامه‌های كمدی تلویزیون را بررسی كنیم، باید به ظرفیت تلویزیون و پتانسیل آن برای جذب مخاطب توجه كنیم. تلویزیون بر خلاف سینما یك وسیله‌ی سرگرمی برای اعضای خانواده است. طبیعتا وقتی همه اعضای خانواده در كنار هم پای تلویزیون می‌نشینند، نوع برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد كه تمام مخاطبان لذت ببرند و از یك برنامه تلویزیونی راضی باشند.

وی ادامه داد: به همین دلیل تلویزیون با یك فیلم سینمایی كه برای قشر خاصی ساخته می‌شود، متفاوت است. وقتی همه‌ی اعضای خانواده یك برنامه تلویزیونی را در كنار هم می‌بینند نوع ساختار این برنامه بسیار متفاوت با یك فیلم سینمایی است؛ بنابراین در قضاوت‌هایمان ابتدا باید ببینیم چه چارچوب‌هایی را برای كمدی تلویزیونی قائل هستیم، سپس بر اساس آن تحلیل و ارزیابی كنیم.

این كارشناس سینما و تلویزیون با اعتقاد بر اینكه تلویزیون آثار كمدی كمی تولید می‌كند، افزود: مردم در شرایطی هستند كه با خستگی روزمره وارد خانه می‌شوند و دوست دارند كمی استراحت كنند. طبیعتا برنامه‌های طنز تلویزیون می‌تواند به رفع خستگی مردم كمك كند و در كنار آن بتواند برخی مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه را هم از این طریق منتقل كند.

گبرلو ادامه داد: نكته‌ی مهمی كه به عنوان آفت در این میان وجود دارد، این است كه برخی سازندگان سریال‌های‌ كمدی، دور از شأن سینما و حتی خودشان گام برمی‌دارند و آثاری را خلق می‌كنند كه سطحی و ضعیف هستند. این اشكال جدی به خود سازندگان برمی‌گردد.

وی تاكید كرد: این اشكال به مدیران تلویزیون برنمی‌گردد، این مدیران به برخی از برنامه‌سازان بر اساس سابقه‌ای كه دارند اطمینان می‌كنند و سوژه‌ای را پس از تصویب در اختیارشان قرار می‌دهند اما آنها متاسفانه سعی نمی‌كنند تلاش جدی انجام دهند تا یك طنز موثر و حرفه‌یی را ارائه دهند. به همین دلیل گاهی اوقات شاهد سریال‌های طنز بسیار سطحی و سخیف در تلویزیون هستیم.

این كارشناس سینما و تلویزیون در ادامه اظهار كرد: معتقدم تعداد خیلی كمی سریال‌ساز طنز در تلویزیون داریم. هر كسی نمی‌تواند كار طنز انجام دهد. چون تعداد كارگردان‌ها و برنامه‌سازهای ما محدود است، تلویزیون هم این ریسك را نمی‌كند كه سرمایه‌اش را در اختیار كارگردانانی قرار دهد كه تا به حال سابقه كار طنز نداشته‌اند.

وی بار دیگر تاكید كرد: چون تعداد سازندگان و كارگردان‌های سریال طنز در ایران محدود است، تلویزیون مجبور است به آنها بسنده كند. این افراد گاهی در یك اثر موفق می‌شوند و گاه در یك اثر موفق نمی‌شوند. در این جا در وهله‌ی اول مدیران تلویزیون را مقصر نمی‌دانم. البته اگر ما بتوانیم كارگردان‌های حرفه‌یی سینما و تلویزیون را به سمت كارهای كمدی طنز تشویق كنیم، خیلی خوب است، اما چون بضاعتمان كم است مجبوریم به همین تعداد بسنده كنیم.

گبرلو در پایان به این نكته اشاره كرد كه برای یك مدیر ریسك بسیار خطرناكی است كه سوژه و سرمایه‌ای را در اختیار یك كارگردان قرار دهد كه تا به حال كار طنز انجام نداده است.




تاریخ آخرین ویرایش:- -




شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات