تبلیغات
TV Comedy Series And Cinema of Comedy - درباره عباس کیارستمی، معتبرترین چهره سینمای ایران - مهرداد نعیمی
سینمای كمدی و طنزهای تلویزیونی و مطبوعاتی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:دوستان ما

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

این صفحه را به اشتراک بگذارید

چت روم

یکشنبه 26 تیر 1390-09:18 ق.ظ



 درباره عباس کیارستمی، معتبرترین چهره سینمای ایران
بدون شک، عباس کیارستمی مشهورترین و معتبرترین چهره سینمای ایران در تمام ادوار تاریخ بوده است.او تابحال جوایز بسیار معتبری دریافت داشته است و در اکثر لیست های برترین کارگردانان حال حاضر دنیا حضور دارد، بطوریکه چندی پیش مجله معتبر گاردین جایگاه ششم مهمترین کارگردان های دنیا را به او داده بود.

  عباس کیارستمی در یکم تیر ماه سال 1319 در تهران به دنیا آمد. او دارای لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. عباس کیارستمی از سال ۱۳۴۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در «آتلیه ۷» و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب و آفیش پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در «سازمان تبلیغاتی نگاره» به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم «وسوسهٔ شیطان» ساختهٔ محمد زرین دست بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را داشت به «کانون» رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.
کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصهٔ سینما فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه یا مستند را ساخته، نوشته، یا تهیه کرده‌است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به سه‌گانه زلزله، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد اشاره کرد. او در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم «مسافر» در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است.
کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک و طراحی نیز فعال است. او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد. سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است. کارگردانهای خوب بسیاری آغاز کار خود را با کیارستمی داشته اند و وام دار او هستند که می توان به جعفر پناهی، بهمن قبادی، حسن یکتاپناه، علیرضا انصاریان و بهمن کیارستمی اشاره کرد.
کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشته‌است، وی همچنین عکاسی شناخته شده‌است همچنین به تازگی دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمی و سعدی از دست خویشتن فریاد را منتشر ساخته‌است.
در حراجی کریستی دبی به تاریخ ۱ مه ۲۰۰۸، عکسی از کلکسیون عکس‌های عباس کیارستمی به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته شد.
کیارستمی در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد یک سه گانه بسیار خوب درباره زلزله ساخت که به ترتیب خانه دوست کجاست، زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ نام دارند، در فیلم زندگی و دیگر هیچ می بینیم که سه روز پس از زلزله خرداد ۱۳۶۹ در استان گیلان، پدر و پسری از تهران به منطقه زلزله زده و به جستجوی بابک و احمد احمدپور بازیگران فیلم خانه دوست کجاست؟ می‌روند. به دلیل راه بندان مجبور می‌شوند راه‌های فرعی مختلفی را برای رسیدن به روستای کوکر، محل زندگی پسربچه‌ها طی کنند. پدر و پسر، احمد پورها را تا پایان فیلم نمی بینند اما خبرهایی از سلامت آنها می‌گیرند.  کلوزاپ دیگر اثر مشهور کیارستمی است که می توان گفت باعث تغییر در مسیر حرفه ای محسن مخملباف نیز شد، فیلم بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده‌است. حسین سبزیان یک عاشق سینما وارد خانواده‌ای می‌شود و خود را محسن مخملباف معرفی می‌کند. در پایان فیلم مخلملباف واقعی پیدا می‌شود و سبزیان در دادگاه می‌گوید به دلیل علاقه به سینما دست به این کار زدم. این فیلم برای کیارستمی در غرب شهرت فراوانی به همراه آورد. نکته جالب در مورد این فیلم اینست که تمامی بازیگران در نقش اصلی خود بازی می‌کنند. مثلاً سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر می‌کند همان سربازی است که واقعا سبزیان را دستگیر کرده است. این فیلم یک نمونه موفق از سینمای مستند است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال می‌کند.
گفتنی است که طعم گیلاس، معروف ترین اثر کیارستمی که راجر ایبرت در جایی اشاره کرده است که از آن متنفر است، فیلم مینی مالیستی ایرانی (تولید مشترک با فرانسه) ساختهٔ عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ میلادی است. فیلم درباره مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰هزار تومان پول انجام دهد. فیلم طعم گیلاس همراه با فیلم ژاپنی «مارماهی» ساختهٔ «شوهی ایمامورا» جایزهٔ نخل طلای جشنوارهٔ کن رادر سال ۱۹۹۷ برد که مهم‌ترین جایزه‌ای است که سینمای ایران به دست آورده است.
کپی برابر اصل دیگر اثر مشهور کیارستمی است که وقایع فیلم در ایالت توسکانی ایتالیا می گذرد. داستان فیلم پیرامون صاحب یک گالری هنری (ژولیت بینوش) و نویسنده ای که او به تازگی با وی آشنا شده (ویلیام شیمل)، می گذرد. فیلم پس از نمایش در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ با برخوردهای متفاوتی همراه بود، عده زیادی برای این فیلم دست زدند اما تعدادی هم آن را هو کردند. ژولیت بینوش برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره را به خود اختصاص داد. این فیلم همچنین در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ یکی از نامزدهای جایزه نخل طلا بود. فیلم با سخنرانی نویسنده ای انگلیسی به نام جیمز میلر در معرفی کتابش به نام «رونوشت برابر اصل» شروع می شود که مربوط به اصالت و قدمت یک اثر هنری و اثری است که عینا بر اساس آن خلق شده به طوری که تمایز میان نسخه اصل و نسخه بدل دشوار است ـ سنتی که معمولا در نقاشی و هنرهای تجسمی و موسیقی سابقه دارد و در ادبیات و سینما با اینکه به گونه دیگری مرسوم است اما چندان پذیرفته نیست. زنی که عاشق آثار هنری و عتیقه فروش است (و اسمش را تا آخر فیلم نمی دانیم) نیز در سخنرانی جیمز میلر حضور دارد و حتی بعد از ورود او به سالن، از او می خواهد کتابش را برایش امضا کند اما به خاطر نق زدن های پسر کوچکش مجبور می شود سالن سخنرانی را ترک کند.
او تلفن و آدرسش را برای جیمز می گذارد تا به گالری او سری بزند. مرد (نویسنده) بعد از سخنرانی به سراغ زن می رود و از او می خواهد که شهر را به او نشان دهد. آنها سوار اتومبیل زن می شوند و در جاده ای بسیار زیبا در ارتفاعات توسکانی ایتالیا، به طرف مکانی تاریخی به نام لوسیگنانو می روند و طی این سفر، رابطه آنها به تدریج از رابطه یک نویسنده و خواننده، به یک رابطه زناشویی سست و پیچیده تبدیل می شود.

مارتین اسکورسیزی با ذکر تلاش فراوان دولت ایران برای سانسور فیلم ده از این موضوع انتقادکرد و گفت که سانسور هیچ گاه خوب نخواهد بود. در سال ۱۹۷۷ میلادی وزارت آموزش وپرورش وقت خواستار آن شد که قسمتی از فیلم کیارستمی که زنان به صورت محجبه بودند حذف شود با مخالفت کیارستمی با این حذف، از نمایش فیلم جلوگیری شد پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز صحنه‌های دوباره گرفته شده بدون حجاب فیلم به نمایش در نیامد. کیارستمی با اشاره به دو مشارکت سیاسی خود در سن ۱۵ سالگی و همچنین در انقلاب سال ۱۳۵۷، گفته‌است که دیگر هیچگاه مشارکت سیاسی نخواهد داشت او همچنین انقلاب را با انگیزه‌های مشروع ولی غیر عقلانی واحساسی می‌داند که باعث از بین رفتن قانونگرایی می‌شود. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۷ درباره محمود احمدی نژاد می گوید:من فکر می کنم او کارش را خوب انجام نداد.او با وعده رفع مشکلات اقتصادی به قدرت رسید که هیچکدام از آن‌ها را عملی نکرد. در ادامه مروری بر فیلم شناسی او خواهیم داشت :
•    نان و کوچه (فیلم کوتاه) (۱۳۴۹)
•    زنگ تفریح (فیلم کوتاه) (۱۳۵۱)
•    تجربه (۱۳۵۲)
•    مسافر (۱۳۵۳)
•    من هم میتوانم (۱۳۵۴)
•    دو راه حل برای یک مسئله (فیلم کوتاه) (۱۳۵۴)
•    رنگ ها (فیلم کوتاه) (۱۳۵۵)
•    لباس برای عروسی (۱۳۵۵)
•    از اوقات فراغت خود چگونه استفاده کنیم:نقاشی (۱۳۵۶)
•    گزارش (۱۳۵۶)
•    بزرگداشت معلم ها (۱۳۵۶)
•    راه ها (۱۳۵۷)
•    قضیه شکل اول، شکل دوم (۱۳۵۸)
•    بهداشت دندان (فیلم کوتاه) (۱۳۵۹)
•    به ترتیب یا بدون ترتیب (فیلم کوتاه) (۱۳۶۰)
•    همسرایان (فیلم کوتاه) (۱۳۶۱)
•    همشهری (۱۳۵۸)
•    دندان درد (فیلم کوتاه) (۱۳۶۲)
•    اولی‌ها (۱۳۶۳)
•    خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۶)
•    کلید (۱۳۶۶)
•    مشق شب (۱۳۶۸)
•    کلوزآپ (۱۳۶۹)
•    زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰)
•    سفری به دیاره مسافر (۱۳۷۲)
•    زیر درختان زیتون (۱۳۷۳)
•    سفر (۱۳۷۳)
•    طعم گیلاس (۱۳۷۶)
•    باد ما را خواهد برد (۱۳۷۸)
•    آ. ب. ث. آفریقا (۱۳۸۰)
•    ده (۱۳۸۱)
•    پنج (۱۳۸۲)
•    ۱۰ روی ده (۱۳۸۳)
•    جاده‌های کیارستمی (فیلم کوتاه) (۱۳۸۴)
•    بلیت‌ها (۱۳۸۴)
•    کجاست جای رسیدن؟ (فیلم کوتاه) (۱۳۸۶)
•    رومئوی من کجاست؟ (۱۳۸۶)
•    شیرین (۱۳۸۷)
•    کپی برابر اصل (۲۰۰۹ میلادی)
•    بادکنک سفید (۱۳۷۳)
•    بید و باد (۱۳۷۷)
•    طلای سرخ (۱۳۸۲)
مهمترین جوایز کیارستمی :
•    جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران ۱۹۷۰
•    جایزه اول بخش روایی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم تجربه ۱۹۷۴
•    جایزه ویژه هیات داوران نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم مسافر ۱۹۷۴
•    جایزه تلویزیون ملی ایران در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم مسافر ۱۹۷۴
•    دیپلم افتخار منتقدان، یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم لباسی برای عروسی ۱۹۷۶
•    جایزه اول جشنواره فیلم‌های آموزشی مکزیکو برای فیلم دو راه حل برای یک مسئله ۱۹۷۶
•    نامزد نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم زیر درختان زیتون ۱۹۹۴
•    برنده نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم طعم گیلاس ۱۹۹۷
•    نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز برای فیلم باد ما را خواهد برد ۱۹۹۹
•    برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز برای فیلم باد ما را خواهد برد ۱۹۹۹
•    نامزد نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم ده ۲۰۰۲
•    دریافت دکترای افتخاری دانشسرای عالی پاریس (اکول نرمال سوپریور)
•    دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه تولوز فرانسه
•    دریافت نشان شوالیه ادب و هنر وزارت فرهنگ فرانسه

تهیه و تنظیم : مهرداد نعیمی


تاریخ آخرین ویرایش:جمعه 5 خرداد 1391 08:32 ب.ظ